TIPS | Hoe je als sporthater sporten vol kan houden

Ik ben een sporthater, eigenlijk altijd al geweest. Maar, sporten is natuurlijk ook goed voor je en sinds januari probeer ik weer goed aan de gang te gaan met bewegen. Eigenlijk gaat dat heel goed en vandaag deel ik mijn tips om als sporthater het sporten vol te houden!

#1 Stel realistische doelen!
De eerste tip is eigenlijk meteen de allerbelangrijkste, want om het sporten vol te kunnen houden, moet je realistische doelen stellen! Bedenk dus niet dat je iedere week vijf keer naar de sportschool wil gaan, als je daar de tijd en motivatie niet voor hebt. Als je dan niet gaat, ben je namelijk alleen maar teleurgesteld. Blijf realistisch dus, niet iedereen heeft tijd om zo vaak te sporten!

#2 Begin klein!
Deze tip hangt samen met de vorige, maar het helpt vaak ook om klein te beginnen. Bedenk bijvoorbeeld dat je iedere week 1 keer naar de sportschool wil gaan en als dat goed bevalt kun je na een tijdje twee keer gaan. Zo ook met de work-outs zelf, verwacht niet dat je meteen 5 kilometer aan een stuk kunt hardlopen! Begin klein en bouw het op, je merkt vanzelf dat je zwaardere gewichten kunt tillen, verder kunt rennen en vaker naar de sportschool staat. Het is moeilijker om van luiwammes naar fitgirl te gaan binnen 1 dag, dan wanneer je het spreidt over een langere periode!

#3 Beloon jezelf!
Toen ik in januari het sporten weer wilde oppakken, besloot ik een beloning voor mezelf te verzinnen: als ik vier weken lang twee keer per week naar de sportschool ging, mocht ik een nieuwe sportoutfit uitzoeken. En dat werkte! Ik vinkte iedere keer als ik geweest was een vakje af en de vier weken waren voorbij voor ik er erg in had. Natuurlijk is het na zo’n beloning de kunst om het sporten vast te houden, want je kan niet iedere maand een nieuwe outfit kopen (zou wel leuk zijn, haha!), maar je kunt jezelf ook belonen met andere dingen: een nieuwe aflevering van een serie, een lekkere kop koffie onderweg, of een stukje chocolade.

#4 Sport op efficiënte momenten!
Het allermoeilijkste is het om jezelf van de bank te slepen en naar de sportschool te gaan of buiten te gaan hardlopen. Ga daarom meteen na je werk of les/college! Je verplicht jezelf dan namelijk je sportspullen mee te nemen en als je dan naderhand meteen naar huis gaat in plaats van gaat sporten, dan is het zonde van het gesjouw geweest. Dit werkt voor mij heel goed, want ik wil niet met een overvolle tas gesleept hebben, als ik de spullen niet ga gebruiken!

#5 Bedenk aan het begin van de week wanneer je gaat!
Inmiddels heb ik al een beetje vaste dagen wanneer ik ga sporten, maar het kan natuurlijk dat er eens iets tussen komt. Probeer wel aan het begin van de week te plannen wanneer je gaat bewegen! Je kunt bijvoorbeeld ook een sportmaatje zoeken en op tijd met die persoon afspreken wanneer je gaat, je zal merken dat je je schuldig voelt als je dan af zegt. Probeer elkaar dan ook te motiveren, dan is samen sporten hartstikke gezellig!

Dit zijn mijn tips om het sporten vol te houden! Zelfs als je een sporthater bent, heb je dus geen excuus meer om niet te gaan! Natuurlijk kun je dit ook toepassen op home work-outs of buiten sporten, maar deze tips werken voor mij in ieder goed om regelmatig naar de sportschool te gaan. Ben jij sporthater?

Misschien vind je dit ook leuk?

Wat vond je van dit artikel? Laat het weten in een reactie!

20 Reacties op "TIPS | Hoe je als sporthater sporten vol kan houden"

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Romy
Gast

Je geeft echt een paar slimme tips! Vooral tip 4 vind ik handig en heeft mij ook al vaker geholpen. Ik ga bijvoorbeeld in het weekend altijd meteen ’s ochtends hardlopen en op vrijdagavond meteen na mijn werk. Dan zie ik er niet te lang tegenop en weet ik gewoon waar ik aan toe ben. Dat scheelt me de nodige “Goh, zal ik het toch laten zitten?”-gedachten 😉

Janne
Gast
Ik ben juist dol op sport, dus de tips werken voor mij een beetje andersom. Als ik me moe of niet zo lekker voel, neem ik expres niet mijn sportspullen mee naar stage, zodat ik daarna eerst langs huis moet om te gaan en thuis rustig kan bedenken of ik wel fit genoeg ben om te gaan sporten… Toen ik een sport had gevonden die ik superleuk vond en een vereniging waar ik me thuis voel, was er definitief geen spoortje sporthater meer in me te vinden. Jezelf aan het sporten krijgen bij een sport die niet bij je past,… Lees verder »
Anna
Gast

Wat een super goede tips! Ik houd ook totaal niet van sporten, haha. Ik doe voornamelijk thuis oefeningen en ik probeer het bijna iedere dag te doen. Ik kijk tijdens de oefeningen soms een YouTube video op mijn telefoon haha, dan vliegt de tijd voorbij!

Johanne
Gast

Dit komt als geroepen! Ik ben dus ook een echte sporthater.Vind niets erger haha. Maar ik ben nu thuis iig met een beetje bewegen begonnen en wil na het weekend weer beginnen met hardlopen. Eindelijk. Eens zien hoe lang ik het volhoud, want ik geef altijd zo snel op! Jezelf belonen is een hele goed tip, dat wil bij mij ook nog weleens werken.

Mevrouw Marloes
Gast

Ik ben geen sporthater, want ik vind sporten echt heerlijk. Alleen kan ik niet altijd de discipline vinden om te gaan sporten. Tip vier moet ik wat vaker gebruiken, want plannen is ’t halve werk, haha!

Judith
Gast

Wat een fijne tips! Gelukkig ben ik geen sporthater, maar toch moet ik mezelf er echt wel toe zetten helaas.

Lieke
Gast

Je geeft echt handige tips, nu is mijn motivatie om naar de sportschool te gaan al flut. De laatste keren dat ik ging had ik na een halfuur geen zin meer. Maar misschien moet ik voor mezelf wat betere en inderdaad realistische doelen stellen!

Deb
Gast

Dit jaar kom ik qua sporten heel moeilijk op gang dus ik kan deze tips zeker gebruiken. Ik ben geen sport hater maar ik doe gewoon liever andere dingen 😉 Vanaf april wil ik de draad weer echt op gaan pakken (dus ik heb een doel) en dan zal ik het klein beginnen en als ik het goed volhoud mezelf belonen met een nieuwe sportoutfit (dat vind ik ook een goede!).

Wies | Nature of Happiness
Gast

Ik ben nét weer begonnen met sporten, en hoewel ik geen sportmens ben vind ik de sportsschool wel leuk! Ik ga ook beginnen aan groepslessen zoals BodyPump, ben heel benieuwd

T.Huisman
Gast

Ik heb wel eens aan aerobic gedaan op de sportschool. Dat was iedere week een avond en daarna aerobic dit was in het water van het zwembad. .